Hjelp

Menyvalg

Ved å trykke på rekk opp hånden ikonet vil du alltid finne en tekst som forklare hva du kan gjøre der du er. All hjelp informasjon er tilpasset hvor du er i løsningen og hvilken oppgave du skal utføre. Hvis du finner informasjon i hjelpeteksten som er vanskelig å forstå, feil eller unøyaktig setter vi stor pris på om vi får beskjed om det.

Send en epost til hjelp@hypatia.no


Gangen i bruk av våre løsninger for Vurdering for læring er som følger:

  1. Planlegg hvilke læringsmål dere jobber med i faget denne perioden. Hvilke læringsmål du kan tilpasse finner du under menyen LÆRINGSMÅL. Vi tror at det å forklare i samarbeid med elevene hvilke læringsmål det jobbes med er viktig. Hvorfor læringsmålet er nyttig, og hva det forventes at elevene skal kunne og hva de skal forstå etter at dere har jobbet med læringsmålet er viktig.
  2. Når læringsmålet er gitt, kan det i noen sammenhenger være lurt å be elevene skrive en læringsdagbok. En læringsdagbok oppretter du under menyen OPPGAVER. Her kan det være lurt å angi hvilke læringsmål dere jobber med, og hvor lenge det er ønskelig at elevene jobber med læringsmålet (og hvor lenge de skal kunne skrive til læringsdagboken). Når læringdagboken er opprettet vil denne være tilgjengelig for elevene i den perioden som er angitt.
  3. Når elevene skriver inn sin læringsdagbok, eller svarer på en skriftlig oppgave vil få en oversikt over hva elevene skriver under menyen PÅGÅENDE. Her får du en oversikt over alle skriveoppgaver du som lærer har gående. Du kan se hva alle elevene skriver og gi tilbakemelding til alle eller individuelt.
  4. Hvis du har gitt en skriveoppgave som skal vurderes, finner du disse under menyen VURDERINGER. Her ser du hvor mange oppgaver som enda ikke er evaluert, hvis elevene skal evaluere en oppgave vil få se hvilke vurdering elevene har gjort.

Vi har 4 Menyvalg

Menyvalg

LÆRINGSMÅL:

Hvor vi anbefaler at du starter med LÆRINGSMÅL, hvor du sammen med elevene i klassen diskuterer hvilke kompetansemål dere jobber med, hvorfor og hva elevene skal kunne når dere er ferdige med kompetansemålet. Som lærer kan du skrive om kompetansemålet i flere læringsmål, det kanskje er mer naturlig å jobbe med.

OPPGAVER

Til læringsmål, eller bare generelt kan du lage tekstoppgaver i dine fag. Vi har tre kategorier av oppgaver som kan velges. Vi har «vanlig» tekstoppgave, vi har «Læringsdagbok» hvor eleven fortløpende kan skrive hva de jobber med og hva de lærer, og vi har «Vurdering for Læring» oppgaver som testgruppen i AI4AfL prosjektet skal bruke. Her kan du også velge flere språk, men i AI4AfL prosjektet velger vi Engelsk (Britisk). Kontrollgruppen velger «vanlig» tekstoppgave.

VURDERINGER

Her gir du tilbakemeldinger til elevene på den tekst de har skrevet. For AI4AfL testgruppen er det i tillegg et eget skjema som skal fylles ut.

PÅGÅENDE

Her kan du fortløpende få en samlet oversikt over hva elevene har skrevet så langt i de «vanlige» oppgavene, du kan også se hva den enkelte elev har skrevet i sin læringsdagbok. Du har mulighet til å fortløpende gi tilbakemeldinger til enkelt elever eller til klassen på de tekster de skriver.