
Oppavetyper
I AI4AfL prosjektet skal kontrollgruppen ikke velge noen oppgavetype.
Testgruppen
Velger «V4L Språk» som oppgavetype. V4L oppgavetyper er markert med et «reagensglass».

Dette betyr at elevene følger en mer automatisk støttet prosess for Vurdering for Læring, hvor elever skrive en tekst, får automatisk tilbakemelding på denne, diskuterer tilbakemeldingen i en gruppe. Elevene skriver så en ny tekst, får automatisk tilbakemelding og diskuterer denne, før de skriver en endelig versjon som skal vurderes av lærer. Når du vurderer oppgaven må du også fylle ut et spesielt evalueringsskjema for AI4AfL prosjektet.
Kontrollgruppen
Velger en «vanlig» oppgavetype. For å simulere samme opplegg vil vi være nødt til å lage tre oppgaver, hvor de to første oppgavene blir vurdert av elever, og hvor den siste oppgaven vurderes av lærer.
Egenskaper ved en oppgave
- For en oppgave kan du angi hvor lenge den skal vare, fra noen minutter til måneder.
- Du angir hvem som skal vurdere oppgaven, om det er deg som lærer eller om elevene skal vurdere hverandres oppgaver.
- Du bestemmer hvor mye støtte elevene skal få fra den innebygde editoren, hvilken støtte som skal gis bør vurderes etter hva læringsmålet er.
- Du kan legge inn forhåndsplanlagte tilbakemeldinger til elevene, hvor elevene får beskjeder etter hvor mange ord de har skrevet eller etter hvor lang tid de har brukt.